Diszlexiabarát szövegszerkesztés

Ezen az oldalon gyűjtöttem össze azokat a formai, és tartalmi javaslatokat, amik könnyebbé tehetik a diszlexiások számára a számítógépen szerkesztett, vagy kinyomtatott szövegek olvasását.

Formai javaslatok: 

  • 14-18-as betűméret
  • Megfelelő, dupla sorköz használata, mert sok diszlexiás számára jobb a nagyobb távolság, mivel így könnyebben követhetők a sorok. Túl nagy sortávolság esetén azonban csökken az olvashatóság.
  • Sorkizárás helyett balra zárt sorok. Sorkizárásakor a szöveg egyenes éleket kap a bekezdés mindkét oldalán, de emiatt különböző lesz a távolság a szavak között. Az egymás alatt lévő sorokban, így több látszólagos összekötő vonal jönnek létre, mint balra zárt soroknál. Ezek a vonalak könnyen félrevezetik a diszlexiások szemét.
  • Sans serif (talpatlan) betűtípus. Ezek közül is, amelyiknél a vonal szélessége minden betűben nagyjából állandó, például Arial, Comic San, Verdana. Vagy külön diszlexiások számára kifejlesztett betűtípus, OpenDyslexic, Dyslexie font, Lexie Readable.
  • Dőlt vagy aláhúzott betű helyett, vastagítással emeljük ki a hangsúlyos részeket. Vagy használhatunk kis szövegdobozokat is, bekeretezve.
  • Kontraszt csökkentése a háttér és a betűszín között. Például, krémszínű-, bézs-,  halványsárga színű lap, vagy fehér alapon színes betűk.
  • Túl hosszú sorok olvasása közben könnyen elcsúszik a szem. A rövidebb sorokat könnyebb átlátni és felfogni. A jó megértéshez a sorok maximális hosszának 80 karakter javasolt. 

A tanároknak is érdemes arra gondolni, hogy ha valamilyen ok miatt kicsinyítve nyomtatnak, vagy fénymásolnak egy feladatsort, vagy bármilyen szöveget, akkor az nehezíti diszlexiások számára az olvasást. Emellett a szellős szövegek nem diszlexiások számára is könnyebben olvashatók. 

Az is nehézség lehet, ha olyan vékony papír két oldalára nyomtatunk, vagy fénymásolunk, amin átüt a szöveg.

Tartalmi javaslatok:

  • A hosszú szavakat, mondatokat nehezen lehet követni. 
  • A diszlexiások elvesznek a különböző mondaton belüli viszonyokban és visszautalásokban. 
  • Tartalomjegyzék, összefoglalás segíti a szöveg átlátását.
  • Képekkel, ábrákkal, egyszerű táblázatokkal, színekkel lehet támogatni a szöveget.
  • Fontos részek kiemelése.

Ezeknek a könnyen megvalósítható változtatások nemcsak a saját magunk készítette anyagok miatt fontos. Ha az iskolában is így kapnánk meg az anyagokat, ha így készülnének a papíron kiosztott feladatok, az nagy segítséget jelentene a diszlexiás diákoknak.  

Az ELTE Esélyegyenlőség a Nyelvoktatásban kutatócsoport ajánlásában szereplő nyomtatási javaslatokat a nyelvvizsgaközpontok nagy része például figyelembe is veszi a vizsgán kiadott feladatlapokon. 

A cikk megírásánál az alábbi forrásokat használtam:

http://diszlexia.hu PDF

sikeresdiszlexias.blogspot.com

esely.elte.hu PDF