„A digitális korban az általános mozgáshiány nagymértékben meggyengítette az emberek neurológiai harmóniáját, emiatt terjed a tanulási zavar. Ha a zsonglőrködés terjedne legalább olyan mértékben, mint a diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia, figyelem és hiperaktivitás zavar, ezek a neurológiai alapú teljesítményzavarok sokkal kevesebb bajt okoznának.” (Gyarmathy Éva)

Zsonglőrködés

A neurológia alapú zavarok egyik leghatékonyabb terápiája az egyensúlyrendszer ingerlése. A zsonglőr gyakorlatok ráadásul még örömöt is okoznak, így fejlesztő hatásuk jobban érvényesül. A zsonglőrködés az egyensúlyrendszeren keresztül segít a mozgás és az észlelés összehangolásában, fejleszti a kontroll funkciókat, és így a kognitív működést megalapozza. (A kognitív funkciók olyan megismerési és gondolkodási tevékenységek, mint az észlelés, a figyelem, az emlékezet, a számolás, a nyelvhasználat vagy egyéb magasabb rendű gondolkodási feladatok pl. tanulás, tervezés, problémamegoldás).

A zsonglőrködés hatásai:

  • az észlelés és mozgás összerendezése
  • a két agyfélteke működésének harmonizációja
  • figyelem javulása
  • önértékelés erősödése
  • a gyakorlás fejlesztő hatásának megtapasztalása
Zsonglőrködés

A zsonglőr-technikák közül, a kaszkád dobásnak van a legjobb hatása a diszlexiára.  Ennek oka, hogy a váltott karmozgás és a keresztben repülő labdák a két agyfélteke együttműködését, a kérgestestet erősítik. Minden tevékenységünk a két agyfélteke együttműködésére épül. Némely feladat inkább a jobb, mások inkább a bal agyféltekéhez kapcsolódnak, de az egész agy részt vesz a tevékenységben. Ez a kérgestesten, a két agyféltekét összekötő területen keresztül történik.

Kisgyerekkorban a váltott mozgásokban való elmaradás, mint például a kúszás kimaradása, vagy a váltott lábbal lépcsőn közlekedés megkésése a tanulási zavarok előjelei lehetnek, mert a két agyfélteke együttműködésének gyengeségét jelzik. A kaszkád dobással ez a probléma jelentősen csökkenthető.

Több iskola is használja tudatosan a zsonglőrködést a szenzomotoros rendszer fejlesztésére. Sőt a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként a Szegedi Tudományegyetem zsonglőr-kurzust hirdet a hallgatóinak. Részlet a honlapjukról: “Az eszközös képességfejlesztő tréning a hallgatók logikai, gondolkodási és motorikus képességeinek fejlesztésére irányul, célja a tanulási hatékonyság fokozása, a kudarcélmények és stresszhatások oldása, a sikerorientáció kialakulásának segítése. A különleges mozgásforma fejleszti az egyensúlyrendszert, a két agyfélteke összehangolt működését és javítja a koncentrációs képességet. A rendszeres zsonglőrködéssel fejlődik a vizuális feldolgozás, a mozgásirányítás, a ritmusérzék.”

A cikk megírásánál az alábbi forrásokat használtam:

www.osztalyfonok.hu

szegedi tudományegyetem hírportál

Agy metszete a kérgestesttel
Kaszkád

Kaszkád

A zsonglőrmutatványok közül azt a figurát, amikor három labda vízszintes nyolcast ír le a levegőben, kaszkádnak nevezzük. Röviden a figura úgy foglalható össze, hogy mindig amikor egy labda eléri a pályája csúcspontját, feldobunk egyet a másik (fogadó) oldalról. tovább>>

Teniszlabda

Zsonglőrlabda

Zsonglőrmutatványokhoz bármit használhatunk ami gömbölyű. Teniszlabdát, egy pár jól összecsomagolt zoknit, babzsákot. Vagy akár készíthetünk házilag is labdákat. tovább>>