Diszlexiások erősségei

Az egyik leggyakrabban említett diszlexiás erősség, a kiemelkedően magas vizuális képesség. Így ír erről Beryl Benacerraf, belgyógyász, radiológus, ultrahang-specialista:

“Felismertem, hogy diszlexiás vagyok, és aztán arra is rájöttem, hogy a gondolkodásom különösen képszerű. Munkám során ábrák és mintázatok vesznek körül, és én azokat a dolgokat is észreveszem, amit mások nem. A diszlexia miatt vagyok képes meglátni ezeket a sémákat. Idővel rájössz, hogy hogyan oldhatod meg a diszlexia okozta nehézségeket, és hogyan fordíthatod a javadra.”

A vizualitás mellett a kreativitás és az átfogó gondolkodásmód a másik két legismertebb erőssége a diszlexiásoknak.

Kreativitásuknak köszönhetően nagyon hatékonyak a problémamegoldásokban. Régóta tudjuk, hogy a diszlexiások hajlamosak a problémákat egészen más, meglepő úton megoldani. Átfogó gondolkodásmódjuknak köszönhetően, sokkal teljesebben látják a világot, észreveszik a rejtett összefüggéseket, és nem vesznek el a részletekben.

Néhány kísérlet, illetve tanulmány, ami alátámasztja ezeket a diszlexiásokkal kapcsolatos megfigyeléseket:

Kreativitásról szóló grafika
  • Matthew H. Schneps asztrofizikus, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ munkatársa több vizsgálatot is végzett. Észrevette, hogy az asztrofizika területén nagyobb százalékban dolgoznak diszlexiások, mint az átlag népességben. Egyik vizsgálatsorában diszlexiás tudósokat figyelt meg. Az eredmények igazolták, hogy a diszlexiások az átlag fölött teljesítenek a komplex képek felismerése, értelmezése és felidézése során.

Christopher Tonkin biokémikus például diszlexiás, és azt figyelte meg, hogy különös érzékkel veszi észre a nem odaillő dolgokat.  Ahogy a kertjében is rögtön kiszúrja a virágok között a gazt, úgy a kutatásai során is segítségére van, hogy könnyen észreveszi a vizuális eltéréseket.

  • Egy 2012-es vizsgálatukban pedig a résztvevőket arra kérték, hogy nagyon zsúfolt jeleneteket ábrázoló fényképeket nézegessenek. Bizonyos képek ismétlődtek, amivel a kutatók azt mérték, hogy a résztvevők mennyire jól emlékeznek a képekre. Ha homályosak voltak a képek, a diszlexiásoknak sokkal kevesebb ismétlésre volt szükségük ahhoz, hogy megjegyezzék és kiszűrjék az ismétlődő képeket, mint a nem diszlexiásoknak. Ez például az orvosi pályán előnyt jelenthet a különböző képalkotó eljárásokkal készült képek összehasonlításánál.
  • Martina Hedenius, a svédországi Uppsala University munkatársa gyerekekkel végzett hasonló kísérleteket 2014-ben. Eredményei szerint a diszlexiás gyerekek könnyebben megmondják egy adott képről, hogy azt már látták-e korábban vagy sem.
  • Julie Logan, a londoni Cass Business School szociológusa azt találta, hogy a vállalkozók körében szignifikánsan magasabb a diszlexiások aránya, mint más foglalkozásoknál.
  • Gadi Geiger, az MIT munkatársa pedig azt találta, hogy a diszlexiások egyszerre többféle hangingerre is képesek figyelni.

A diszlexiások közül sokan átlag fölötti teljesítményt nyújtanak a térbeli objektumok gondolatban való átalakítása, változtatása során. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a világ vezető építészei és divattervező között is sok a diszlexiás.

“Hülyének neveztek. Nem csak olvasni nem tudtam, de a leckét sem tudtam megtanulni. Mindig rossz tanuló voltam. Kínzott a depresszió.” Richard Rogers, angol építész

“Az iskolában nagyon gyengén teljesítettem, már amikor egyáltalán bementem. A diszlexiám miatt mindenki azt hitte rólam, hogy buta vagyok. Az olvasással még mindig vannak gondjaim. Nagyon oda kell figyelnem, hogy mindig balról jobbra, és újra balról jobbra haladjak, különben a szemem elkalandozik.” Tommy Hilfiger, amerikai divattervező

Matthew H. Schneps asztrofizikus portré

Matthew H. Schneps asztrofizikus